وروي زرارة بن أعين عن أبى جعفر عليه السلام قال: ” لا صلاة يوم الفطر والاضحى مع إمام عادل
- Zrara Bin Ain narrates from Imam Abu Jafar-asws that Imam-asws says:” There are neither Salat on the Day of Al-Fitar nor on Al-Azha except in the presence of a Just Imam-asws.[1]
فقه الرضا (عليه السلام): وابرز تحت السماء مع الامام، فان صلاة العيدين مع الامام مفروضة، ولا يكون إلا بامام، وبخطبة – إلى أن قال (عليه السلام) -: ومن لم يدرك مع الامام الصلاة فليس عليه إعادة
- It is narrated in Fiqah Al-Raza-asws offer (Salat) under the sky with the Imam-asws. The feast Salat with the Imam-asws has been made mandatory. And it may only be offered through an Imam -asws followed by a sermon. Imam-asws also said: ‘Those who could not offer (Salat) under an Imam-asws then he does not need to repeat it.[2]
في المقنع: اعلم أن صلاة العيدين ركعتان، في الفطر، والاضحى، ليس قبلهما، ولا بعدهما شئ، ولا يصليا إلا مع إمام في جماعة ومن لم يدرك مع الامام في جماعه فلا صلاة له، ولا قضاء عليه
- It is narrated that the feast Salat is two rak’ah, regardless of Eid-ul-Zaha or Eid-ul-Fitr, which should not be offered except in the presence of a Just Imam-asws and in a group, however, those who cannot join in, they are under no obligation to offer.[3]
عن عبد الله بن دينار، عن أبي جعفر عليه السلام قال: قال: يا عبد الله ما من عيد للمسلمين أضحى ولا فطر إلا وهو يجد دلآل محمد فيه حزنا، قلت: ولم ذاك؟ قال: لانهم يرون حقهم في يد غيرهم
- Imam Abu Jafar-asws said: O! Abdullah, either it is Eid-ul-Zaha or Eid-ul-Fitr of Muslims, it should refresh the grief and sufferings of Ahlul bait-asws (Abdullah asked), how it is? Imam-asws replied: Because it makes one realise that our Divine rights have been usurped by our enemies. [4]
علي بن محمد، عمن ذكره، عن محمد بن سليمان، عن عبد الله بن لطيف التفليسي عن رزين قال: قال أبو عبد الله (عليه السلام): لما ضرب الحسين بن علي (عليهما السلام) بالسيف فسقط رأسه ثم ابتدر ليقطع رأسه نادى مناد من بطنان العرش ألا أيتها الامة المتحيرة الضالة بعد نبيها لا وفقكم الله لاضحى ولا لفطر، قال: ثم قال أبو عبد الله (عليه السلام): فلاجرم والله ما وفقوا ولا يوفقون حتى يثأر ثائر الحسين (عليه السلام)
- Ali bin Mohammed narrates that Abu Abdullah-asws said: they-la strike Al-Hussain Bin Ali-asws by the swords when Imam -asws fell down, they-la cuts off Imam-asws‘s head. A caller called from the underneath of throne (Arsh) O you the stray and misled nation! You have left Prophet-saww of Allah-azwj‘s path, you will never be able to celebrate the Eid of Zaha and Eid of Fitr. Imam Abu Abdullah-asws further added: By my Lord, they will never be guided and blessed until after the revenge of Imam Al-Hussain-asws has been taken.
بسم الله الرحمن الرحيم
اشتراط وجوب صلاة العيدين
The stipulation of the necessity of the feast Salat
ووجوب العيد إنما هو مع إمام عد ل
Eid (Salat) are only compulsory (Wajib) in the presence of an Imam-asws (Masoom).[5]
وروي زرارة بن أعين عن أبى جعفر عليه السلام قال: ” لا صلاة يوم الفطر والاضحى مع إمام عادل
Imam Abu Jaafar-asws said: Eid ul Fitar and the Eid ul Zaha Salat are not valid except in the presence of a Just Imam-asws.[6]
عن جعفر بن محمد (عليهما السلام) أنه سئل عن الرجل لا يشهد العيد، هل عليه أن يصلي في بيته ؟ قال: (نعم ولا صلاة إلا مع إمام عدل
Imam Jafar bin Mohammed-asws was asked: What about a person who does not testify the feast but rather prays in his house? Imam-asws replied: yes, there is no Salat except with a Just Imam-asws.[7]
جعفر بن محمد صلوات الله عليهما أنه سئل عن الرجل لا يشهد العيد هل عليه أن يصلي في بيته ؟ قال: نعم ولا صلاة إلا مع إمام عدل، ومن لم يشهد من رجل أو امرأة صلى أربع ركعات ركعتين للعيد وركعتين للخطبة وكذلك من لم يشهد العيد من أهل البوادي يصلون لانفسهم أربعا
Imam Jafar Bin Mohamed-asws was asked about the person who he does not witness the Eid, can he offer Salat at home? Imam-asws replied: yes but there is no congressional Salat except with a Just Imam-asws. And who did not witness from a man or a woman he prayed four rak’ah out of which two are for the Eid and two for the Khutbah and (similarly) there are four rak’ah for those people who reside in countryside/desert.[8]
How Imam-asws Greeted His Companions On Eid Days:
وروى محمد بن الفضيل عن الرضا عليه السلام قال لبعض مواليه يوم الفطر وهو يدعو له: ” يا فلان تقبل الله منك ومنا، قال: ثم أقام حتى كان يوم الاضحى فقال له: يا فلان تقبل الله منا ومنك، قال. فقلت له: يا ابن رسول الله قلت في الفطر شيئا وتقول في الاضحى شيئا غيره، فقال: نعم إني قلت له في الفطر تقبل الله منك ومنا لانه فعل مثل فعلي واستويت أنا وهو في الفعل، وقلت له في الاضحى: تقبل الله منا ومنك لانا يمكننا أن نضحي ولا يمكنه أن يضحي فقد فعلنا غير فعله “
It is narrated from Imam Al-Raza-asws by Mohammed bin al-fazil that some followers of Imam-asws came to see him-asws on the day of Eid-ul-Fitar, Imam-asws greeted them: O so-and-so Allah-azwj accepted from you and from us-asws. And when they came again to see Imam-asws on the Day of Sacrifice (Eid ul Zaha) Imam-asws greeted them: O so-and-so accepted Allah-azwj from ourselves-asws and from yourselves. I asked Imam-asws: O Ibn Rasoul Allah-saww on the day of Eid-ul-Fitar you-asws greeted us differently as when we visited you on the Day of Sacrifice. Imam-asws replied: ‘Yes, I-asws said for the Eid-ul-Fitar that Allah-azwj accepted from you and from us-asws because yourself and myself-asws did the same thing (fasting), And I-asws said for on the Day of Sacrifice : Allah-azwj accepted from ourselves-asws and from yourselves. This is due to the fact that we-asws are able to offer the sacrifice (Qurbani) and (some of) you are unable of offer (an animal) on the day.
(Ref. Bihar-ul-Anwar, vol. 5, pp. 172)
[1] Manlayazahoor ul Faqi Vol-1 Page-506
[2] Mustadrak ul Wasail Vol-6 Page-122
[3] Mustadrak ul Wasail Vol-6 Page-122
[4] Al-Kafi Vol-4 Page-170
[5] Manlayazahoor ulfaqi Vol-1 Page-506.
[6] Manlayazahoor ulfaqi Vol-1 Page-506
[7] Mustadrak ulwasail Vol-6 Page-144 4
[8] Mustadrak ulwasail Vol-6 Page-144. 5)Bihar Vol-87 Page-375. 6)Daimul Islam Vol-1 Page-186