Shoes and Socks

This short article presents a collection of Masomeen-asws’s traditions related to our daily use of shoes and socks.

محمد بن يعقوب، عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن النوفلي، عن السكوني عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: أول من اتخذ النعلين إبراهيم (عليه السلام).

Imam Abi Abdullah-asws said:  The first who wore shoes was Prophet Ibrahim-as.[1]

وبهذا الاسناد قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): من اتخذ نعلا فليستجدها

The messenger of Allah-saww said:  One should select the best-crafted shoes, when intend to buy.[2]

وعن عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد، عن محمد بن عيسى، عن عبد الله بن عبد الرحمن، عن شعيب، عن أبي بصير، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: قال أمير المؤمنين (عليه السلام): استجادة الحذاء وقاية للبدن وعون على الصلاة والطهور.

Imam Abi Abdullah-asws says, Amir-ul-momaneen-asws said: Wear the best quality shoes, for the protection of body and assistance in praying and cleanliness.[3]

عبد الله بن جعفر في (قرب الاسناد) عن هارون بن مسلم، عن مسعدة بن صدقة، عن جعفر بن محمد، عن أبيه (عليهما السلام) قال: من اتخذ نعلا فليستجدها

It is narrated from Imam Abi Abdullah-asws through a chain of narrators that my Father-asws used to say: The one who wants to buy a pair of shoes, he should better select the best quality ones.[4]

محمد بن علي بن الحسين قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): من أراد البقاء ولا بقاء فليباكر الغداء، وليجود الحذاء، وليخفف الرداء، ويقل مجامعة النساء، قيل يا رسول الله: وما خفة الرداء ؟ قال: قلة الدين.

The messenger of Allah said-saww: For a longer life, one should:  1) Eat early in the morning, 2) Wear good quality shoes, 3) Wear light robe, 4) Have less indulgence/sex with women (wives). Upon being asked; Ya Rasool Allah-saww : What is the lightness of the robe? Prophet-saww replied: Less financial burden.[5]

محمد بن الحسن في (المجالس والاخبار): عن الحسين بن إبراهيم، عن محمد بن وهبان، عن علي بن حبشي، عن العباس بن محمد بن الحسين، عن أبيه، عن صفوان بن يحيى، عن الحسين بن أبي غندر، عن أبيه عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: سمعته يقول: جودوا الحذو فانه مكيدة للعدو، وزيادة في ضوء البصر وخففوا الدين فان في خفة الدين زيادة العمر، وتدهنوا فانه يظهر الغناء، وعليكم بالسواك فانه يذهب وسوسة

Imam Abi Abdullah-asws said: Wear quality good shoes, these deceive yours enemy and restore eye sight, take less loan as it enhances life-spane, applying oil reflects richness, cleaning your teeth with ‘twig’ (Miswak) it helps in keeping your mind unpolluted from bad thoughts.[6]

The preference for the shapes of shoes

محمد بن يعقوب، عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن محبوب عن العلاء ابن رزين، عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: إني لامقت الرجل لا أراه معقب النعلين

Imam Abi Jaffar-asws said: I detest those who wear shoes without heels.[7]

وعن محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن القاسم بن يحيى، عن جده الحسن بن راشد، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: قال أمير المؤمنين (عليه السلام): لا تتخذ الملس  فانها حذاء فرعون، وهو أول من اتخذ الملس

Imam Abi Abdullah-asws narrated a saying of Amir-ul-Momaneen-asws: ‘Nevear wear shoes which have the same level at front, middle and rear (without curve in the middle) Because the first ones who used this type of shoes were Pharaohs.[8]

وعنه، عن أحمد بن محمد، عن محمد بن إسماعيل، عن عبد الله بن عثمان، عن رجل، عن منهال قال: كنت عند أبي عبد الله (عليه السلام) وعلي نعل ممسوحة، فقال: هذا حذاء اليهود، فانصرف منهال فأخذ سكينا فخصرها  بها 

Minhal says, once I visited Imam Abi Abdullah-asws, I was wearing a pair of shoes which had no heels or curves in the middle. Upon spotting my shoes, Imam-asws told me, I am wearing the shoes of Jews.  Minhal says, I carved shoe soles from middle with a knife after leaving Imam-asws’s home.[9]

وعن عدة من أصحابنا، عن أحمد بن أبي عبد الله، عن أبي الخزرج الحسن بن الزبرقان، عن إسحاق الحذاء – في حديث – ان أبا عبد الله (عليه السلام) وهبه نعلين قال: وكانت معقبة مخصرة  لها قبالان ولها رؤوس، وقال: هذا حذو النبي (صلى الله عليه وآله).

Ishaq says; Imam Aba Abdullah-asws gave me a pair of shoes for repairing. I saw those had heels and were curved in the middle and had two laces near toe-area.  Imam-asws commented: These (shoes) were made in accordance with Prophet-saww’s shoes.[10]

وعنهم، عن أحمد، عن داود بن إسحاق أبي سليمان الحذاء، عن محمد بن الفيض، (عن تيم الزيات) قال: سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: إني لامقت الرجل أرى في رجله نعلا غير مخصرة أما أن أول من غير حذو رسول الله (صلى الله عليه وآله) فلان، ثم قال: ما تسمون هذا الحذو ؟ قلت: الممسوح، قال: هذا الممسوح لصدر، وأدمنوا الخف  فانه أمان من السل

A companion says, I heard Imam Aba Abdullah-asws: ‘I detest that person whose shoes are not carved in the middle. And Imam-asws said the first person who changed the trend of messenger of Allah-saww was ‘Falaan’(So and so). Also asked me: what do call these shoes, which are levelled from toe to heel. I replied, ugly faced.  Imam-asws replied, yes, these are indeed unattractive. Always wear socks, these will protect you from tuberculosis.[11]

وعن محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن محمد بن يحيى، عن غياث بن إبراهيم، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: كان أبي يطيل ذوائب نعليه

Imam Abi Abdullah-asws said: My Father-asws used to wear shoes with longer toe shape (pointed and longer toe).[12] 

Black shoes are Forbidden:

محمد بن يعقوب، عن عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، عن ابن محبوب عمن ذكره، عن أبي عبد الله (عليه السلام) انه نظر إلى بعض أصحابه وعليه نعل سوداء، فقال: مالك و للنعل السوداء ؟ أما علمت أنها تضر بالبصر، وترخي الذكر، وهي بأغلى الثمن من غيرها، وما لبسها أحد إلا اختال فيها.

Imam Abi Abdullah-asws looked at one of his companion who was wearing black shoes and asked: Why are you wearing black shoes? Don’t you know black shoes are harmful for your eye-sight, cause impotence, and are comparatively expensive, their use makes one feel proud.[13]

وعنهم، عن سهل بن زياد، عن محمد بن عيسى، عن محمد بن علي الهمداني عن حنان بن سدير قال: دخلت على أبي عبد الله (عليه السلام) وفي رجلي نعل سوداء فقال: يا حنان مالك وللسوداء ؟ أما علمت أن فيها ثلاث خصال: تضعف البصر وترخي الذكر وتورث الهم، وهي مع ذلك من لباس الجبارين الحديث.

Imam Abi Abdullah-asws, after observing Hanan coming in, wearing black shoe, said: O hanan! What you have to do with black shoes? Don’t you know these have three bad characteristics: 1) these weaken eyesight; 2) invoke impotence, and act as catalyst for bring in sadness and worries, and above all these are worn by the arrogants.[14]

وعن أبي علي الاشعري، عن محمد بن عبد الجبار، عن ابن فضال، عن بريد ابن محمد الغاضري، عن عبيد بن زرارة قال: رآني أبو عبد الله (عليه السلام) وعلي نعل سوداء فقال: يا عبيد مالك وللنعل السوداء ؟ ! أما علمت أن فيها ثلاث خصال: ترخي الذكر وتضعف البصر وهي أغلى ثمنا من غيرها، وأن الرجل يلبسها وما يملك إلا أهله وولده فيبعثه الله جبارا.

Ebeid Bin Zrara reports that he was wearing black shoes and after noticing my shoes colour, Imam AbuAbdullah-asws said : O Ebeid! What you have to do with black shoes! These have three bad properties: they badly affect one’s manhood, weaken eye-sight and bring in bad fortune (brings poverty) and on doomsday Allah-azwj will counts you among arrogant people.[15]

Preference for White Shoes

وعنه، عن محمد بن أحمد، عن السياري، عن أبي سليمان الخواص، عن الفضل بن دكين، عن سدير الصيرفي قال: دخلت على أبي عبد الله (عليه السلام) وعلي نعل بيضاء فقال لي: يا سدير ما هذه النعل احتذيتها على علم ؟ قلت: لا والله جعلت فداك، فقال من دخل السوق قاصد لنعل  بيضاء لم يبلها حتى يكتسب مالا من حيث لا يحتسب. قال أبو نعيم: أخبرني سدير أنه لم يبل تلك النعل حتى اكتسب مائة دينار من حيث لا

Sedir visited Imam Abi Abullah-asws and was wearing white shoes, Imam-asws asked him: O Sedir! Do you know the benefits of wearing white shoes? He replied: no, may Allah-azwj sacrifice me for your cause, then Imam-asws explained: The one who goes to shops with the intention of buying white shoes and gets a pair, he will get more than what he had spent from an unexpected source, before these shoes are worn out.  Abu Naim said : Sedir informed me that after learning about this hadith of Imam-asws, I bought a new pair of white shoes, exactly that happened to me, as was told by Mola-asws, I got one hundred dinars from a source, out of blue, well before my shoe were worn out.[16]

The preference of wearing yellow shoes

محمد بن يعقوب، عن عدة من أصحابنا، عن أحمد بن أبي عبد الله، عن محمد بن علي، عن أبي البختري، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: من لبس نعلا صفراء كان في سرور حتى يبلها.

Imam Abi Abullah-asws said: One who wears yellow shoes, is blessed with good fortune until shoes are worn out.[17]

وعنهم، عن أحمد، عن بعض أصحابنا بلغ به جابر الجعفي عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: من لبس نعلا صفراء لم يزل ينظر في سرور مادامت عليه، لان الله عزوجل يقول: ” صفراء فاقع لونها تسر الناظرين. ”

Jafar al Jafai narrates from Imam Mohammed Baqir-asws: Wear yellow shoes as these keep you in good mood, until these are worn out. Because Allah-azwj Says : ” Surely, she is a yellow cow; her colour is intensely yellow, giving delight to the beholders. (2:69)[18]

وعنهم، عن سهل، عن محمد بن عيسى، عن محمد بن علي الهمداني، عن حنان بن سدير، عن أبي عبد الله (عليه السلام) – في حديث – قال: فقلت له: فما ألبس من النعال ؟ فقال: عليك بالصفراء فإن فيها ثلاث  خصال: تجلو البصر: وتشد الذكر، وتنفي  الهم، وهي مع ذلك من لباس النبيين.

The narrator asked from Imam Abi Abullah-asws, which colour shoes would You-asws like me to get? Imam AbuAbullah-asws responded: Go for bile (yellow), it has three characteristics: bright colour is good for your eyesight: have good effect on your manhood, keeps away sorrow from you, and this is colour of Prophets-as’ clothes[19].

الحسن بن الفضل الطبرسي في (مجمع البيان) عن الصادق (عليه السلام) أنه قال: من لبس نعلا صفراء لم يزل مسرورا حتى يبليها، كما قال الله عزوجل: (صفراء فاقع لونها تسر الناظرين)

AlHassan bin alFazal says, Imam Alsadiq-asws said: Yellow coloured shoes will keep its owner delightful until they are worn out. Because Allah-azwj Says:” Surely she is a yellow cow; her colour is intensely yellow, giving delight to the beholders.”(2:69)[20]

Recommendations for Wearing Socks

محمد بن يعقوب، عن عدة من أصحابنا، عن أحمد بن أبي عبد الله، عن بعض أصحابنا، عن مبارك غلام العقرقوفي، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: إدمان لبس الخف أمان من السل.

Imam Abi Abullah-asws said : Always wear socks, these will protect you getting infected from tuberculosis.[21]

وعنهم، عن أحمد، عن العوسي، عن أبي جعفر المسلي، عن سليمان بن سعد عن منيع قال: قال أبو جعفر (عليه السلام): لبس الخف أمان من السل.

Imam AbuJaffar-asws Said: wearing socks is protection from tuberculosis.[22]

وعنهم، عن سهل، عن محمد بن عيسى، عن سلمة بن أبي حبة، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: لبس الخف يزيد في قوة البصر.

Imam AbiAbullah-asws said that wearing socks not only enhances eyesight but also sharpens it.[23]

Preferred Colour and Occasions for Socks

محمد بن يعقوب، عن محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن محمد بن سنان، عن زياد بن المنذر قال: دخلت على أبي جعفر (عليه السلام) وعلي خف مقشور فقال: يا زياد ما هذا الخف الذي أراه عليك ؟ قلت: خف اتخذته، قال: أما علمت أن البيض من الخفاف – يعني المقشورة – من لباس الجبابرة، وهم أول من اتخذها ؟ والحمر من لباس الاكاسرة وهم أول من اتخذها ؟ والسود من لباس بني هاشم وسنة ؟.

Ziyad bin alManzar says Imam AbiJaffar-asws saw me wearing white socks when I came inside.  Imam-asws said: O Ziad! what colour socks you are wearing? I replied: these socks I have got specially made for me.  Imam-asws said: Don’t you know pure white socks are the symbol of arrogance and such and such are the first who used this colour. The Persian rulers first used red socks.  And the black coloured socks are the tradition of the family of Hashem and it is our tradition (sunnath).[24]

وعن عدة من أصحابنا، عن أحمد بن أبي عبد الله، عمن ذكره، عن محمد ابن سنان، عن داود الرقي قال: خرجت مع أبي عبد الله (عليه السلام) إلى ينبع فلما خرجت رأيت عليه خفا أحمر، فقلت له: جعلت فداك ما هذا الخف الاحمر الذي أراه عليك ؟ فقال: خف اتخذته للسفر وهو أبقى على الطين والمطر وأحمل له، قلت: فأتخذها وألبسها ؟ فقال: أما في السفر فنعم، وأما في الحضر فلا تعدلن بالسوداء شيئا

The narrator says, once I travelled with Imam AbiAbullah-asws , Imam Imam-asws has intention to go towards “Yanbah” when we were ready to leave, I saw Imam-asws wearing red socks. I asked from Imam-asws may I be sacrificed for your cause, what kind of socks you-asws are wearing. Imam-asws replied, I-asws have got it knitted specially for travelling purposes. These are good in clay and rain and bear those conditions for longer duration. I asked; shall I put the same coloured socks? Imam-asws replied, yes you get the same knitted for you and wear them, but only while travelling, but when you are not travelling there is nothing like black socks.[25]

Preference for Putting on and Taking off Shoes, Socks and Garments

محمد بن يعقوب، عن محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن ابن محبوب عن أبي أيوب، عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: من السنة خلع الخف اليسار قبل اليمين، ولبس اليمين قبل اليسار.

Imam AbiJaffar-asws said: It is Sunna (our traditions) to remove the socks starting from left foot, and start putting them on from the right foot.[26]

وعن حميد بن زياد، عن الحسن بن محمد بن سماعة، عن وهيب بن حفص عن أبي بصير، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: إذا لبست نعلك خفك فابدأ باليمين، وإذا خلعت فابدأ باليسار.

Imam Abi Abullah-asws said: When you put on your shoes start with the Right foot, take off the left one first when taking shoes off.[27]

وعن عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد، عن جعفر بن محمد الاشعري، عن ابن القداح، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: كان يقول: إذا لبس أحدكم نعليه فليلبس اليمين قبل اليسار، وإذا خلعها فليخلع اليسرى قبل اليمنى.

Imam Abi Abullah-asws said: When you put-on (shoes/socks/cloths) start from right foot but remove them starting from left one. [28]

الحسن الطبرسي في (مكارم الاخلاق) عن النبي (صلى الله عليه وآله) قال: إذا لبستم وتوضأتم فابدؤا بميامنكم. أقول: وتقدم حكم الثوب في أحاديث ما يعمل عند لبس الثوى الجديد .

Rasool Allah-saww said: When you wear cloths and perform ablution start from the right.[29]

فقه الرضا (عليه السلام): ” وإذا لبست الخف أو النعل، فابدأ برجلك اليمنى قبل اليسرى، وإذا اردت لبسه فقل: بسم الله والحمد لله، اللهم صل على محمد، وآل محمد ووطئ  قدمي في الدنيا والآخرة، وثبتهما على الايمان، ولا تزلهما يوم زلزلة الاقدام، اللهم وقني من جميع الآفات، والعاهات، والاذى، وإذا اردت ان تنزعهما فقل: اللهم فرج عني من كل هم وغم، ولا تنزع عني حلة الايمان “.

It is narrated in Fiqqah Imam Raza-asws: One should start with your right leg before the left, when one wants to put socks or shoes on, and recite: “In the name of Allah-azwj, all praise is for You, Ya Allah-azwj, bless Muhammad’s -saww and the Muhammad’s Family-asws and enable me walk steadily in this world as well as in the hereafter, make me firm in my beliefs, give me support on Doom’s day and protect me from all sorts of troubles, and ill-fates, and from harmful. Recite when taking shoes/socks off: Ya Allah! Give me refuge from sorrow and grief, but, please, do not remove the garments of my faith.”[30]

No Walking in Single Slipper

محمد بن يعقوب، عن محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن علي بن الحكم، عن أبان، عن الحلبي، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: لا تمش في حذاء واحد، قلت: ولم ؟ قال: لانه إن أصابك مس من الشيطان لم يكد يفارقك إلا ما شاء الله.

Imam Abi Abullah-asws said : do not walk in a single shoe, I asked : Why?  Imam Abi Abullah-asws replied:  You will not be recovered if Iblisla would succeed in hurting you, unless Allah-azwj Wants to cure you.[31]

وعنه، عن أحمد بن محمد، عن ابن محبوب، عن العلاء بن رزين، عن محمد ابن مسلم، عن أبي جعفر (عليه السلام) – في حديث – قال: من مشى في خف  واحد فأصابه شئ من الشيطان لم يدعه إلا أن يشاء الله

Imam AbiJaffar-asws said: The one who walks in single slipper and gets hurt from being pushed by the devil will not recover unless Allah-azwj Wants to heal him.[32]

وعنه، عن أحمد بن محمد، عن ابن فضال، عن العلاء، عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: من مشى في حذاء واحد فأصابه مس من الشيطان لم يدعه إلا ما شاء الله.

Imam AbiJaffar-asws said : He who gets injured while walking in single shoe, the devil that did it will not leave him except if Allah Wills.[33]

محمد بن علي بن الحسين بإسناده، عن شعيب بن واقد، عن الحسين بن زيد عن الصادق عن آبائه (عليهم السلام) – في حديث المناهي – قال: نهى رسول الله (صلى الله عليه وآله) أن يمشي الرجل في فرد نعل وأن يتنعل وهو قائم.

Imam Alsadiq-asws narrates from his ancestors that the messenger of Allah-saww forbade walking in single shoe and men putting on shoes while standing.[34]

Men Shouldn’t Put Shoes on while standing

محمد بن الحسن بإسناده عن محمد بن علي بن محبوب، عن الحسن بن علي الكوفي، عن جعفر بن محمد الاشعري، عن عبد الله بن ميمون القداح، عن جعفر، عن أبيه – في حديث – قال: نهى النبي (صلى الله عليه وآله) أن يتنعل الرجل وهو قائم.

Jafar bin alShari says, he heard a tradition of Prophet Muhammad’s -saww from Imam Jafar-e-Sadiq-asws:  It is forbidden for men to put shoes on in standing posture.[35]

محمد بن علي بن الحسين بإسناده عن حماد بن عمرو وأنس بن محمد، عن أبيه جميعا، عن الصادق، عن آبائه (عليهم السلام) – في وصية النبي لعلى (عليه السلام) – قال: وكره أن يتنعل الرجل وهو قائم

Imam AlSadiq-asws narrates from his ancestors that Rasool Allah-saww told Imam Ali-asws: I dislike those men who put shoes on while standing.[36]

[1] Al-Kafi Vol-6,Page-462

[2] Al-Kafi Vol-6,Page-462

[3] Wasailushia Vol-5,Page-60

[4] Manlaya zahrahooul faqi Vol-3,Page-555

[5] Wasailushia Vol-5,Page-61

[6] Al-Kafi Vol-6,Page-463

[7] Wasailushia Vol-5,Page-60

[8] Wasailushia Vol-5,Page-61

[9] Wasailushia Vol-5,Page-61

[10] Wasailushia Vol-5,Page-61

[11] Wasailushia Vol-5,Page-61

[12] Wasailushia Vol-5,Page-61

[13] Wasailushia Vol-5,Page-61

[14] Wasailushia Vol-5,Page-61

[15] Wasailushia Vol-5,Page-61

[16] Wasailushia Vol-5,Page-62

[17] Wasailushia Vol-5,Page-62

[18] Wasailushia Vol-5,Page-62

[19] Wasailushia Vol-5,Page-62

[20] Wasailushia Vol-5,Page-62

[21] Wasailushia Vol-5,Page-63

[22] Wasailushia Vol-5,Page-63

[23] Wasailushia Vol-5,Page-63

[24] Wasailushia Vol-5,Page-64

[25] Wasailushia Vol-5,Page-64

[26] Wasailushia Vol-5,Page-64

[27] Wasailushia Vol-5,Page-64

[28] Wasailushia Vol-5,Page-65

[29] Wasailushia Vol-5,Page-65

[30] Mustadreulwasail Vol-3,Page-282

[31] Wasailushia Vol-5,Page-65

[32] Wasailushia Vol-5,Page-66

[33] Wasailushia Vol-5,Page-66

[34] Wasailushia Vol-5,Page-67

[35] Wasailushia Vol-5,Page-67

[36] Wasailushia Vol-5,Page-67